Zawieszenia z pneumatycznymi elementami sprężystymi to popularne rozwiązanie w samochodach użytkowych, pociągach, tramwajach oraz samochodach luksusowych. Wyróżnia je zastosowanie tzw. miechów pneumatycznych zamiast klasycznych sprężyn śrubowych.
Miechy pneumatyczne to specjalne „balony” wypełnione sprężonym powietrzem, które są ściskane pomiędzy elementami zawieszenia. Ze względu na zmienną objętość gazu w zależności od temperatury otoczenia oraz nieabsolutną szczelność, zawieszenia pneumatyczne są wyposażone w pompę. Gdyby zawieszenie tego typu nie posiadało pompy, która dopompowuje i zaworów, które upuszczają nadmiar powietrza z układu to zimą zawieszenie to byłoby bardzo niskie a latem bardzo wysokie (w skutek zmian objętości powietrza względem temperatury).
Fakt, iż zawieszenia pneumatyczne muszą być wyposażone w pompę został wykorzystany do zaimplementowania innej ważnej funkcji zawieszenia: utrzymywania stałego prześwitu, niezależnego od obciążenia. To właśnie z tego względu zawieszenia pneumatyczne są tak popularne.