Zawieszenia z pneumatycznymi elementami sprężystymi

Zawieszenia z pneumatycznymi elementami sprężystymi to popularne rozwiązanie w samochodach użytkowych, pociągach, tramwajach oraz samochodach luksusowych. Wyróżnia je zastosowanie tzw. miechów pneumatycznych zamiast klasycznych sprężyn śrubowych.

image-366

miech BMW E53 – fot. Pneumatic24, dystrybutor firmy Arnott

Miechy pneumatyczne to specjalne „balony” wypełnione sprężonym powietrzem, które są ściskane pomiędzy elementami zawieszenia. Ze względu na zmienną objętość gazu w zależności od temperatury otoczenia oraz nieabsolutną szczelność, zawieszenia pneumatyczne są wyposażone w pompę. Gdyby zawieszenie tego typu nie posiadało pompy, która dopompowuje i zaworów, które upuszczają nadmiar powietrza z układu to zimą zawieszenie to byłoby bardzo niskie a latem bardzo wysokie (w skutek zmian objętości powietrza względem temperatury).

Fakt, iż zawieszenia pneumatyczne muszą być wyposażone w pompę został wykorzystany do zaimplementowania innej ważnej funkcji zawieszenia: utrzymywania stałego prześwitu, niezależnego od obciążenia. To właśnie z tego względu zawieszenia pneumatyczne są tak popularne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

13 − = 10