1.9 JTD/JTDM – 1.9 MultiJet

Silniki 1.9 JTD (inna nazwa 1.9 MultiJet) to jedne z najbardziej udanych silników diesla wszech-czasów. Mimo, że były stosowane często w Alfie Romeo, która generalnie ma opinię dość awaryjnego samochodu; silniki te były naprawdę niezawodne.

Prekursor common rail

1.9 JTD był pierwszym silnikiem z wtryskiem common rail. To rewelacyjne rozwiązanie wtrysku bezpośredniego w silniku diesla jest dziś najczęściej stosowanym, a właściwie jedynym, sposobem zasilania silników diesla w samochodach osobowych… w silniku 1.9 JTD zostało ono już zastosowane w 1997 roku, czyli 20 lat temu!

1.9 JTD 8v czy 16v

Zalety 1.9 JTD 8v:

  • prostsza konstrukcja
  • brak klap wirowych kolektora ssącego, które ulegają zużyciu w wersji 16v

Wady 1.9 JTD 8v:

  • ręcznie regulowany luz zaworowy w oparciu o płytki; w samochodach serwisowanych byle jak i po taniości (np. w Niemczech) operacja ta nie jest zaniechiwana, co doprowadza do uszkodzenia gniazd zaworowych

Zalety 1.9 JTDM (1.9 16v):

  • hydrauliczna regulacja luzów zaworowych mniej wrażliwa na mało dbałą eksploatację
  • wyższa moc

Wady 1.9 JTDM (1.9 16v):

  • problematyczne klapy wirowe

Do 2002 roku produkowany był 1.9 JTD z common rail I-szej generacji, po 2002 roku 1.9 JTD został wyposażony w common rail II generacji, dzięki temu cechuje go wyższa kultura pracy.

Jedna myśl nt. „1.9 JTD/JTDM – 1.9 MultiJet

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

63 + = 66