Przegląd techniczny to obowiązkowe badanie, jakie musi przejść co roku każdy samochód, który ma powyżej 5 lat (nowy samochód przed zarejestrowaniem, po 3 latach a następnie po 5-ciu). Podczas przeglądu diagności dosyć często sprawdzają emisję spalin – czy muszą to robić czy nie – nie dotarliśmy do takich informacji.
Co grozi kierowcy na badaniu technicznym, jeśli jego pojazd ma wycięty filtr cząstek stałych?
Generalnie na przeglądzie badany jest skład spalin a nie to czy pojazd faktycznie posiada filtr cząstek stałych: takiej informacji nie ma nawet przecież w dowodzie rejestracyjnym. Kiedyś samochody miały wbijany do katalizatora dopisek „KAT” świadczący o tym, że znajduje się w nich katalizator. Od pewnego czasu, mniej więcej od 2010 roku referaty komunikacji również tej informacji nie umieszczają w dowodzie rejestracyjnym. Nigdy natomiast nie spotkaliśmy się z dowodem, do którego byłby „wbity” dopisek FAP czy DPF. Samochód musi więc spełniać określone normy czystości spalin. I to te określone w polskiej ustawie według daty produkcji. Są to normy dużo mniej rygorystyczne od norm EURO. W praktyce – wiele aut w nienagannym stanie technicznym po wycięciu filtra cząstek stałych spełnia te normy i nie grozi nic właścicielowi za usunięcie filtr cząstek stałych.
Przepisy
Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
- nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
- nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
- nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
- nie powodowało niszczenia drogi;
- zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
- nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.
Należy tu przede wszystkim zwrócić uwagę na ptk. 3 powyższej ustawy: „…w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych…” – czyli niewielkie zmiany w silniku, układzie wydechowym pod warunkiem, że samochód spełni normy są dozwolone.
Normy emisji spalin na obowiązujące na przeglądzie technicznym w Polsce
Silniki benzynowe | ||||
Data pierwszej rejestracji | do IX-86 | X-86 – VI-95 | VII-95 – IV-04 | od V-04 |
CO | maks. 4,5% | maks. 3,5% | maks. 0,5% | maks. 0,3% |
HC (węglowodory) | dowolne | dowolne | maks. 100 ppm | dowolne |
CO2 | dowolne | dowolne | dowolne | dowolne |
Lambda (λ) | dowolne | dowolne | 0,97–1,03 | 0,97–1,03 |
Silniki wysokoprężne | ||||
Których dotyczy | Diesle wolnossące | Turbodiesle do VI-08 | Turbodiesle od VII-08 | |
Zadymienie spalin | maks. 2,5 m-1 | maks. 3,0 m-1 | maks. 1,5 m-1 |