Usunięty filtr cząstek stałych a przegląd

Przegląd techniczny to obowiązkowe badanie, jakie musi przejść co roku każdy samochód, który ma powyżej 5 lat (nowy samochód przed zarejestrowaniem, po 3 latach a następnie po 5-ciu). Podczas przeglądu diagności dosyć często sprawdzają emisję spalin – czy muszą to robić czy nie – nie dotarliśmy do takich informacji.

Co grozi kierowcy na badaniu technicznym, jeśli jego pojazd ma wycięty filtr cząstek stałych?

Generalnie na przeglądzie badany jest skład spalin a nie to czy pojazd faktycznie posiada filtr cząstek stałych: takiej informacji nie ma nawet przecież w dowodzie rejestracyjnym. Kiedyś samochody miały wbijany do katalizatora dopisek „KAT” świadczący o tym, że znajduje się w nich katalizator. Od pewnego czasu, mniej więcej od 2010 roku referaty komunikacji również tej informacji nie umieszczają w dowodzie rejestracyjnym. Nigdy natomiast nie spotkaliśmy się z dowodem, do którego byłby „wbity” dopisek FAP czy DPF. Samochód musi więc spełniać określone normy czystości spalin. I to te określone w polskiej ustawie według daty produkcji. Są to normy dużo mniej rygorystyczne od norm EURO. W praktyce – wiele aut w nienagannym stanie technicznym po wycięciu filtra cząstek stałych spełnia te normy i nie grozi nic właścicielowi za usunięcie filtr cząstek stałych.

Przepisy

Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:

  1. nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
  2. nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
  3. nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
  4. nie powodowało niszczenia drogi;
  5. zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
  6. nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.

Należy tu przede wszystkim zwrócić uwagę na ptk. 3 powyższej ustawy: „…w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych…” – czyli niewielkie zmiany w silniku, układzie wydechowym pod warunkiem, że samochód spełni normy są dozwolone.

Normy emisji spalin na obowiązujące na przeglądzie technicznym w Polsce

Silniki benzynowe
Data pierwszej rejestracji do IX-86 X-86 – VI-95 VII-95 – IV-04 od V-04
CO maks. 4,5% maks. 3,5% maks. 0,5% maks. 0,3%
HC (węglowodory) dowolne dowolne maks. 100 ppm dowolne
CO2 dowolne dowolne dowolne dowolne
Lambda (λ) dowolne dowolne 0,97–1,03 0,97–1,03
Silniki wysokoprężne
Których dotyczy Diesle wolnossące Turbodiesle do VI-08 Turbodiesle od VII-08
Zadymienie spalin maks. 2,5 m-1 maks. 3,0 m-1 maks. 1,5 m-1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 + 7 =