Niezwykle często amatorzy instalacji gazowych posiłkują się określeniem zwrotu instalacji LPG. Zwrot ten następuje po kilkunastu niekiedy kilkunastu tysiącach kilometrów. Co ten termin tak naprawdę oznacza?
Zwrot następuje wtedy gdy suma wydanych pieniędzy na montaż LPG i paliwo gazowe oraz inne czynności eksploatacyjne (droższy przegląd, wymiana filtrów gazu) czy tankowanie benzyny (instalacje IV generacji i starsze) zrówna się z wydatkami na benzynę gdybyśmy auta na gaz nie przerabiali. Co to oznacza w praktyce?
Przed zwróceniem się instalacji LPG jazda na gazie jest w praktyce droższa niż jazda na benzynie.
Po osiągnięciu punktu zwrotu jazda staje się tańsza.
Określenie punktu zwrotu nie uwzględnia zwiększonej wartości pojazdu poprzez montaż LPG. W praktyce – szczególnie w przypadku starszych aut w cenie poniżej 30 tysięcy złotych oraz instalacji gazowej dobrej jakości – taki wzrost wartości występuje. Nie będzie on jednak odpowiadał dokładnie sumie jaką zapłaciliśmy za montaż LPG a będzie oscylował raczej w połowie tej kwoty. Dlatego, szczególnie w starszym samochodzie z większym niż 2 litry silnikiem – punktem zwrotu instalacji LPG jest tak naprawdę połowa przejechanego dystansu do zwrotu całkowitego.
Uwaga na tanie instalacje gazowe
Źle dobrane (zbyt słabe) reduktory, wtryskiwacze kiepskiej jakości, najtańsza elektronika, niechlujnie wykonane instalacje, to wszystko odstrasza potencjonalnych kupujących samochód z gazem – mówi pracownik LPG Warszawa. Niełudźmy się, że nasz samochód z gazem kupi osoba nie mająca pojęcia o instalacjach LPG. Wokół ich narosło tyle mitów, że nawet odważny kupujący dokładnie sprawdzi z jaką instalacją ma do czynienia w kupowanym samochodzie. Gdy instalacja będzie kiepskiej jakości, bądź stara i nieserwisowana, będzie obniżać wartość samochodu z uwagi na możliwe podwyższone zużycie jednostki napędowej.
Z gazem i sprzedażą auta to jest tak:
Dziś byłem oglądać samochód i nie kupiłem go ze względu na gaz. Miał założoną jakąś marną instalację AG Autogaz Centrum… wtryski klepały chyba nie paliło na gazie na jeden cylinder. Właściciel nic sobie z tego nie robił. Lipa. Pomyślałem jak ktoś tak dba to dobre to auto nie będzie…
Inna sprawa, jak widzę w ogłoszeniu że auto ma Prinsa pod maską to w ciemno mogę dać 2000 zł więcej.
Instalacja gazowa ma prawo zwrócić się tylko w przypadku kiedy samochód w momencie sprzedaży będzie wart maksymalnie 15000 zł. W droższym aucie nadal gaz – w momencie sprzedaży – gaz jest wartością ujemną.
Przykład: Sprzedawałem niedawno Lagunę III z gazem z 2010 roku. Auto było bardzo trudne do sprzedaży bo miało LPG, cena była 35000 zł.
Natomiast jak sprzedawałem Renault Megane żony to… poszło bardzo szybko bo miało gaz. Jednak to grupa cenowa do 10000 zł
Czy do aut japońskich, np. Toyota Yaris 1.3 benzyna 100 KM jest sens zakładać gaz? Czy silnik po 50000 km może się uszkodzić?