Czy warto kupić Audi A4?

Widząc, że używane Audi A4 jest bardzo popularnym samochodem na drogach a wielu polaków nie wyobraża sobie zakupu samochodu klasy bez 4 kółek na masce postanowiłem napisać artykuł dlaczego warto zastanowić się przed zakupem tego samochodu.

udi A4 B8 to z pewnością ładny samochód ale czy konkurentom brakuje naprawdę aż tak wiele?
image-179

Audi A4 B8 to z pewnością ładny samochód ale czy konkurentom brakuje naprawdę aż tak wiele?

Nie quattro, nie S-tronic, nie TFSI a 2.0 TDI

Oferta silnikowa Audi A4 jest bardzo bogata. B7 i B8 posiadają w ofercie silników znakomite motory TFSI, których nie znajdziemy u większości japońskich czy francuskich producentów. A4 występują również z rewelacyjnym napędem 4×4: quattro. Większość osób szukających używanego Audi nie kupi jednak ani auta z napędem quattro ani turbodoładowanej benzyny, która rzeczywiście wyprzedza konkurencję. Znakomita większość ofert używanego Audi A4 B7/B8 to auta ze 120 – 150 konnym motorem 2.0 TDI i przednim napędem. Kupujący znacznie częściej są również zainteresowani zwykła manualną skrzynią, zamiast dwu-sprzęgłową S-tronic, by ta ostatnia nie popsuła się… W tej konfiguracji dla Audi A4 znajdziemy bez problemu japońskie i francuskie odpowiedniki.

Przednionapędowe A4 to nie konkurencja dla Mercedesa klasy C i BMW serii 3!

Celowo nie porównywałem Audi A4 bez napędu quattro z BMW 3 i Mercedesem C gdyż moim zdaniem jazda autem RWD w stosunku do FWD jest tak potężna, że praktycznie stanowi odrębną klasę aut.

Zakup za 40000 zł

Załóżmy, że dysponujemy kwotą 40000 zł. Kwota ta w większości przypadków jest kwotą maksymalną, jaką przeciętny polak może przeznaczyć na używany samochód. Oczywiście nawet jeśli szukasz tańszego auta możesz czytać dalej gdyż cechy tych aut będą zmieniać się podobnie jak aut nowszych w czasie.

Wiek pojazdu Przeciętny przebieg Modelowo od
Audi A4 B8 2.0 TDI 7  245 000 km 2008
Citroen C5 III 2.0 HDi 4  140 000 km 2008
Mazda 6 II (GH) 2.0 CiTD 5 175 000 km 2007 (model już nieaktualny!)
Opel Insignia 2.0 CDTI 4 140 000 km 2008
Peugeot 508 2.0 HDi 4 140 000 km 2010
Toyota Avensis III 2.0 D4D 5 175 000 km 2008
Renault Laguna III 2.0 dCi 3 105 000 km 2007

Do obliczenia przebiegu przyjąłem, że średnioroczny przebieg w tej klasie wynosi 35 000 km. Pamiętajmy, że nawet jeśli uda nam się kupić za 40 tysięcy 4 letnie A4 to jego przebieg będzie z pewnością odpowiadał egzemplarzowi 7 letniemu.
Liftingi, które moim zdaniem nie były w tych autach znaczne, nie były brane pod uwagę.

Czy warto kupić dla dobrego silnika?

W powyższym zestawieniu wynika, że A4 będzie najstarsze i będzie miało najwyższy przebieg. Czy może warto ten samochód kupić np. dla lepszego silnika? Porównajmy…

max moc max chip moment obrotowy
(seryjnie)
0 – 100 km/h zużycie paliwa
Audi A4 B8 2.0 TDI  143 KM 180 KM 320 Nm / 1750–2500  9,4 s 5,5 l / 100 km/h
Citroen C5 III 2.0 HDi  140 KM 170 KM 320 Nm / 2000  10,6 s 5,0 l / 100 km/h
Mazda 6 II (GH) 2.0 CiTD  140 KM 170 KM 330 Nm / 2000  10,5 5,6 l / 100 km/h
Opel Insignia 2.0 CDTI  130 KM 165 KM 300 Nm / 1750-2500  11,1 4,7 l / 100 km/h
Peugeot 508 2.0 HDi  140 KM 170 KM 320 Nm / 2000  9,8 4,6 l / 100 km/h
Toyota Avensis III 2.0 D4D  126 KM 156 KM 310 Nm / 1800-2400  9,7 5,1 l / 100 km/h
Renault Laguna III 2.0 dCi  150 KM 183 KM 340 Nm / 2000  9,5 s 6,0 l / 100 km/h
Opel Insignia Tourer 2.0 CDTI - ładny samochód
image-180

Opel Insignia Tourer 2.0 CDTI – ładny samochód z oszczędnym silnikiem diesla, który za cenę 7-mio letniego Audi A4 prawie dwa razy młodszy

Parametry techniczne Audi odbiegają – choć moim zdaniem nie dużo – od  aut konkurencji. Lepsze przyśpieszenie Audi nie wynika z niższej masy własnej, B8 jest samochodem tak samo dużym i ciężkim jak konkurenci, może pomijając jedynie Opla Insignie i ew. Citroena C5, które są dość wyrośnięte. Pytanie tylko czy warto kupować samochód, który w danych technicznych ma pół sekundy mniej do setki… ale 100 000 km więcej na liczniku.

Hałas, wykończenie, wyposażenie

A4 B8 jest w środku ładnie wykończone. Ale… jego konkurenci również mają bardzo ładnie wykończone kokpity, siedzenia i drzwi. Hałaśliwość A4 2.0 TDI również nie odbiega od tańszych konkurentów. Na zewnątrz wszędzie jest słyszalny lekki charakterystyczny klekot czterocylindrowego diesla. W środku bardzo podobnie.

Analizując wyposażenie było już bardzo różnie. Gdy oglądałem A4 z bardzo dobrym wyposażeniem w tym np. z biksenonem zazwyczaj był to egzemplarz o trochę większym stopniu zużycia niż przeciętny. W przypadku aut francuskich zjawisko to nie było aż tak mocno zauważalne.

12 myśli nt. „Czy warto kupić Audi A4?

  1. Tomasz

    Bardzo trafny artykuł! Dziwię się ludziom, którzy masowo kupują A-czwórki z najbardziej awaryjnym dieslem 2.0 TDI. Sam stałem przed podobnym dylematem i wybrałem Lagunę 3 GT kombi diesel 150 KM SYSTEM 4-CONTROL (4 koła skrętne, opcja chyba nie dostępna w A4), AKTYWNY TEMPOMAT, elektryczne fotele z pamięcią, nagłośnienie z FABRYCZNYM SUBWOFFEREM, felgi 18″ i masę innych bajerów których nie dostałbym w A4 w tej samej cenie musiałbym chyba dać ze 60000 zł
    P.S.
    Auto jest z 2011 i fakturę z przebiegiem 172 000 km. Starsze A4 na pewno miałoby duuuużo więcej. Te 35000 km, które założyłeś to potwornie mało w tej klasie…

    Odpowiedz
  2. Andrzej

    A ja chciałem brać A5 coupe 2.0 TDI w kredycie poleasingnowy. Kupiłem 407 coupe BiTurbo 2.7 diesel i jestem mega zadowolony. Fantastyczny samochód na 6-cio biegowym automacie!

    Odpowiedz
  3. Grzesiek

    Szkoda że brak w porównaniu Volvo S60. Tam dostanie silnika D5, który ma 185 KM nie stanowi dużego problemu… o ile ktoś nie ma typowej dla polaków fobii dot. aut skandynawskich.

    Odpowiedz
  4. Leon

    Niestety. Tacy są POlacy. Zbliża się sezon wakacje 2015. Tysiące naiwnych znowu ruszą do Niemiec w poszukiwaniu ładnego A4 B8 2.0 TDI. Po wakacjach będzie nowy model: A4 B9. B8 straci na wartości ze 30%. POlacy natomiast będą naprawiać zajeżdżone przez Niemców auta. A potem napędzać ICH gospodarkę kupując nowe części zamienne bo w większości VAG-ów jak coś siądzie to jest to typowa usterka i trzeba kupić część po poprawce.

    Odpowiedz
  5. Marcin

    Silnik 2.0 TDi jest niedoskonały, żeby nie powiedzieć – awaryjny, lub przynajmniej – stawarzający poważne i kosztowne problemy przy większym przebiegu. To kolejny argument przeciw Audi.

    Odpowiedz
  6. Tadzik

    Przeciętne 7 letnie A4 w Niemczech ze 120-130 tysięcy na liczniku i kosztuje z 13 tysięcy EURO więc za 40 polskich klocków nikt nie sprzeda takiego auta. Takie auta co idą do polski to auta z przebiegiem 280 – 350 tysięcy kosztujące w DE max 8500 EURO.

    Przeciętna 3-4 letnia Laguna ma na liczniku 70 tysięcy ale takie też kosztują ze 12 tysięcy EURO. Za 10000 EURO można kupić Lagunę z przebiegiem 100 000 km potwierdzonym książką serwisową od pierwszego właściciela…

    Mając do wyboru auto za 40 tysięcy i wybór A4 z przebiegiem 300 tyś albo Lagunę każdy wybierze tego drugiego. Ja szukałem w niemczech Paska i kupiłem Lagunę 2.0 dCi, doskonały STAN.

    Odpowiedz
  7. Adam

    A4 B5 1.9 TDI było sens kupić bo auto było na swoje czasy dość szybkie paliło mało i nie oszukujmy się połowa jeździła na OO co dawało bardzo tanie 100 km.

    A4 B6 1.9 TDI AVF, AWX, czyli 130 konne też super samochód bo dało się w nim zrobić 175 KM (np. tu) a pompowtryski były mniej wrażliwe na jakość paliwa niż Common Rail. Auta te jeździły lepiej niż 1.8 T 150 KM, których i tak było na rynku wtórnym bardzo, baaardzo mało. Jednocześnie instalacje gazowe były drogie. Jak ktoś chciał fajne LPG musiał płacić 5000 zł za BRC Sequent.

    Ale nie wiem co za thebill kupuje B7/B8 2.0 TDI potem narzeka że głowica obsiada, pęka i inne narzekania. I nie wiem co za thebill wierzy w przebiegi 120 000 km w 5-cio letnich B8…

    Odpowiedz
  8. John

    Ja się nie dziwie, że ludzie kupują A4 bo to b. dobre auto,
    Porównując nawet diesle 2.0 w innych markach nie maja tak korzystnego rozkładu momentu obrotowego wiec nie sa tak elastyczne a do tego zazwyczaj więcej palą niż ten w A4,
    Ponadto odwołując się do napędu na przednią oś FWD i RWD w BMW, Merc – faktycznie RWD jest nieco lepsze ale na suchej nawierzchni i torze wyścigowym, aczkolwiek dokładając quattro do A4 mam coś o wiele lepszego niż RWD z BMW/Merc-a i to jest dopiero inna klasa auta!

    Odpowiedz
    1. Jasiek

      Większośc polaków kupuje przednionapędowe A4. A quattro jest dobre na oblodzonym/ośnieżonym. Nawet na lekko mokrym niekiedy lepiej mieć RWD niż 4×4.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

95 − 88 =